SRY osana FENSiä

SRY toimii osana eurooppalaista kattojärjestöä FENSiä

Suomen ravitsemustieteen yhdistys toimii osana eurooppalaista kattojärjestöä FENSiä, Federation of European Nutrition Societies. FENSiin kuuluu 26 eurooppalaista ravitsemustieteen yhdistystä, yksi yhdistys aina yhdestä maasta. FENSin päätapahtuma on eurooppalainen ravitsemuskonferenssi, joka järjestetään joka 4. vuosi. Lokakuussa 2019 järjestettiin viimeisin konferenssi Dublinissa (http://www.fens2019.org/) ja seuraava konferenssi järjestetään vuonna 2023 Belgradissa Serbian Nutrition Societyn toimesta.

Konferenssin yhteydessä järjestetään hallituksen ja jäsenyhdistysten kokous ja valitaan hallitus aina seuraavalle nelivuotiskaudelle. Dublinin kokouksessa valittiin uusi hallitus, kokouksessa mukana olivat SRYn puheenjohtaja Kirsi Laitinen äänestävänä yhdistyksen edustajana ja sihteeri Leena Arjanne ja rahastonhoitaja Tuija Jääskeläinen havainnoitsijoina.

Kokouksessa valittiin seuraavaksi FENSin puheenjohtajaksi ravitsemusimmunologian professori Philip Calder, UK. SRYn edustajana Suomesta Fensin uuteen hallitukseen valittiin jatkokaudelle Mikael Fogelholm. Yhdessä Tanskan Ellen Trollen kanssa Mikael Fogelholm on pohjoismaisen työryhmän edustaja (Task Force Northern Europe Networking). Fensin hallituksen sihteeriksi valittiin Jacques Delarue, Ranska, vara-sihteereiksi Stefaan de Henauw, Belgia, ja Jakob Linseisen, Saksa, sekä rahastonhoitajaksi Frank Thies, UK. Hallituksessa toimii myös edellisen kauden hallituksen puheenjohtaja Heiner Boeing, Saksa. Pohjoismaisen työryhmän lisäksi, hallituksessa toimii Välimeren työryhmä (Furio Brighenti, Italia, Marcela Gonzalez-Gross, Espanja ja Jacques Delarue, Ranska) sekä itäisen Euroopan työryhmä (Sladjana Sobajic, Serbia, Marie Kunesova, Tsekki, Zbigniew Krejpcio, Puola, Emese Antal, Unkari, ja Rosica Popova, Bulgaria).

Uusi puheenjohtaja ja hallitus vaikuttivat innostuneilta FENSin mahdollisuuksista edistää ravitsemusyhdistysten ja -tutkijoiden verkostoitumista Euroopassa. Tässä toiminnassa SRY on aktiivisesti mukana. Seuraavan menestyksekkään ravitsemuskonferenssin järjestämisen rinnalla FENSissä mm. profiloidaan ravitsemustutkimusta muuttuvassa tutkimusympäristössä ja yhteiskunnassa. Tästä järjestettiin Dublinin konferenssin yhteydessä työpaja, jossa oli mukana SRYn puheenjohtaja. Myös toiminta ravitsemusohjeistusten laatimiseksi jatkuu (Food Based Dietary Guidelines). Tässä työryhmässä on mukana SRYn edustajana prof Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta. Myös erityisesti jatko-opiskelijoille suunnatuille FENSin kesäkoulutuksille on luvassa jatkoa.

Kirsi Laitinen
SRY:n puheenjohtaja