Nuoret ravitsemustieteilijät – Ravitsemustiede seuraavat 40 vuotta

Itä-Suomen yliopistolla Kuopiossa juhlittiin ravitsemustieteen 40-vuotista opetustaivalta toukokuussa. Onnea vielä kerran vetreälle keski-ikäiselle!

Synttärijuhlien ohessa Suomen ravitsemustieteen yhdistyksen nuoret ravitsemustieteilijät kokoontuivat tutustumaan Itä-Suomen yliopiston (University of Eastern Finland, UEF) ravitsemustieteen tutkimukseen ja tämänhetkiseen opetukseen. Katse suunnattiin myös tulevaisuuteen pohtimalla, miltä ravitsemustiede näyttää seuraavat 40 vuotta.

Iltapäivän aluksi UEF:n väitöskirjatutkijat Moona Partanen ja Vilma Liikonen esittelivät vieraille kliinisen ravitsemustieteen yksikön tiloja. Pääsimme tutustumaan esimerkiksi tutkimuslaboratorioihin sekä aistinvaraisen tutkimuksen tiloihin.

Tutustumiskierroksen jälkeen UEF:n opetuksesta vastaavat professorit ja lehtorit esittelivät lyhyesti omien tutkimusryhmiensä ajankohtaisia tutkimusaiheita. UEF:n laaja-alainen osaaminen ja kattavat tutkimustilat ja laitteisto mahdollistavat monipuolisen ravitsemustieteen tutkimuksen kliinisestä ravitsemustieteestä väestötason tutkimukseen, syömiskäyttäytymistä sekä mielenterveyden ja ravinnon välisiä yhteyksiä unohtamatta. Lisää tietoa eri tutkimusryhmistä ja aiheista löytyy UEF:n sivuilta.

Senioritutkijoiden esittelyjen jälkeen pääsimme tutustumaan tarkemmin myös nuorten ravitsemustieteilijöiden omiin tutkimusaiheisiin. Tutkimustöitä esiteltiin niin UEF:n kuin Helsingin yliopiston nuorten ravitsemustieteilijöiden toimesta. Päivän esitysten tiimoilta voimmekin todeta, että ravitsemustutkimuksen tulevaisuus Suomessa seuraavat 40 vuotta näyttää erittäin monipuoliselta ja eritoten kiinnostavalta!

Päivän esitysten jälkeen lähdimme vielä nauttimaan Kuopion hienoista maisemista ja kesäisestä säästä hyvän ruoan ja tietysti mahtavan seuran parissa Ravintola Saanassa.

Tämän tapahtuman myötä Nuorten ravitsemustieteilijöiden työryhmä vetäytyy kesälomien viettoon ja palaa taas syksyllä innokkaana järjestämään verkostoitumistapahtumia kaikille nuorille ravitsemustieteilijöille. 😊