Katsaus SRY:n vuoteen 2020

Yhdistyksen juhlavuotta 2020 vietettiin pohjoismaisen ravitsemuskonferenssin ja koronan merkeissä

Varhaista keski-ikää lähestyvän 35-vuotiaan yhdistyksemme juhlavuosi sujui virtuaalitapahtumissa ketterästi digiloikkaillen. Jäsenmäärä jatkoi ilahduttavaa kasvuaan ja meitä on nyt 593 jäsenen ja 19 yrityskannattajajäsenen upea joukko.

Yhdistyksen virtuaalisia syntymäpäiviä vietettiin lokakuussa teemalla “Nuoret ja kokeneet tutkijat kohtaavat”.  Nuoruutta edusti nuorten tutkijoiden onnistunut järjestelyvastuu ja kokemusta juhlavuoden kunniaksi kukitetut kolme uutta ja ansioitunutta kunniajäsentä: emeritaprofessori Marja (Maisa) Mutanen, yliopistonlehtori (emerita) Outi Nuutinen ja emeritusprofessori Ossi Rahkonen. Juhlapuheissaan Outi muisteli monipuolista urapolkuaan ja Ossi avasi kiinnostavia näkökulmia sosioekonomisiin terveyseroihin, mm. koronaepidemian alueellisiin eroihin. Juhlaseminaarin ohjelma ilmensi hyvin monitieteisen ravitsemustieteen erilaisia tutkimuksellisia tarttumapintoja. Ossin esityksessä korostui tieteidenvälisten tutkimusryhmien merkitys. Nykypäivän suuret haasteet, esimerkiksi ympäristöongelmat ja syrjäytyminen, ovat luonteeltaan hyvin kompleksisia. Niiden ymmärtämiseen ja ratkaisujen etsimiseen tarvitaan tieteidenvälistä yhteistyötä.

Juhlavuonna panostimme viestintään, jonka tavoitteena olivat toiminnastamme ja tapahtumista tiedottaminen sekä suomalaisen ravitsemustutkimuksen tunnetuksi tekeminen. Viestintäkanavamme ovat monipuolistuneet ja vilkastuneet ja tietoa on nyt tarjolla yhdistyksen nettisivuilla (www.suomenravitsemustieteenyhdistys.fi), Facebook-sivuilla (ravitsemustiede) ja Twitter-tilillä (@ravitsemustiede) sekä jäsenille vielä erikseen sähköpostitse ja suljetun Facebook-ryhmän kautta. Hallitus myös kouluttautui sosiaalisen median käytössä jäsenistöstämme löytyneen tietotaidon avulla, kun viestinnästään palkitut Aivosumutorven Essi Skaffari ja Henna Vepsäläinen kirkastivat someosaamisen aivosumuamme.

Tavoitteena on jatkaa avointa ja asiantuntevaa tiedotuslinjaa sekä tehdä osaamistamme näkyvämmäksi. Haastamme kaikki jäsenet mukaan: kanavamme ovat käytössänne, kun haluatte kertoa uudesta tutkimusryhmästä tai ajankohtaisesta tutkimustuloksestanne. Ensimmäinen yhdessä Ravitsemusterapeuttien yhdistyksen kanssa toteutettu ravitsemusviikko sai jäsenistömme muun muassa kertomaan normipäivästään ja muistelemaan mieleen painuneita ravitsemustieteen oppeja sitkopalloista persiljaharhaan ja makuspesifiin kylläisyyteen. Ravitsemusviikolla nostimme myös näkyvämmäksi jäsenistömme asiantuntijuutta asiantuntijaesittelyillä. Ravitsemusviikko tuli jäädäkseen ja vietämme sitä jälleen loppuvuodesta. Ravitsemusasiantuntijoiden osallistuminen julkiseen keskusteluun sekä tutkimustiedon tuominen julkiseen käyttöön vahvistaa yhteiskunnan toimintaedellytyksiä tutkitun tiedon pohjalta.

Juhlavuosi huipentui pohjoismaiseen ravitsemuskonferenssiin, joka siirtyi kesäkuulta joulukuulle. Nordic Nutrition Conference valtasi Finlandia-talon vain järjestäjien osalta ja kaikki muu pidettiin virtuaalikonferenssina. Konferenssin ansiokkaina vetureina toimivat professori Mikael Fogelholm ja yhdistyksemme puheenjohtaja, apulaisprofessori Kirsi Laitinen. Konferenssin pääteemoina nousivat esiin muun muassa kestävä ravitsemus, muuttuva yhteiskunta, uudet kasviperäiset proteiinin lähteet, tyypin 2 diabeteksen ehkäisy, suolisto sekä uudistuvat pohjoismaiset ravitsemussuositukset. Poikkeuksellisen kauniilta kesäkuulta joulukuun pimeään siirtynyt konferenssi oli tieteellisesti korkeatasoinen ja suomalaisjärjestäjät saattoivat onnellisina ja tyytyväisinä luovuttaa vuoden 2024 konferenssin järjestysvastuun kiertokaulimen myötä Norjan ravitsemustieteen yhdistykselle. Päätöspäivän pääpuhuja professori Adam Drewnowski ennusti koronaepidemian lisäävän lihavuutta pysyvästi ja erityisesti haavoittuvimmissa väestöryhmissä. Globaali ruoan riittämättömyyden ja kansansairauksien kaksoistaakka sekä ruokajärjestelmän kestävyyshaasteet tulevat pitämän meidät ravitsemustieteilijät kiireisinä jatkossakin.

Vielä kerran onnea 35-vuotiaalle, edelleen nuorekkaalle ja oivallisen toimintakykyiselle yhdistyksellemme! Yhdistyksen hyvinvointia edistävien toimintatapojen ja riittävän aktiivisuuden tukemina tulevaisuutemme näyttää valoisalta. Toivomme pian palaavamme toiminnassamme myös yhdistystoiminnassa tärkeän sosiaalisen läheisyyden kauteen.

Maijaliisa Erkkola

Leena Arjanne