Tulossa: Pohjoismainen ravitsemuskonferenssi 2020

Pohjoismainen ravitsemuskonferenssi Helsingissä 8.-11.6.2020

Suomen ravitsemustieteen yhdistys järjestää yhdessä kansainvälisen tieteellisen toimikunnan ja kansallisen järjestelytoimikunnan kanssa seuraavan pohjoismaisen ravitsemuskonferenssin, Nordic Nutrition Conference, Helsingissä kesäkuussa 2020. Tämä neljän vuoden välein vuorollaan kussakin Pohjoismaassa järjestettävä konferenssi kokoaa yhteen noin 500 ravitsemus- ja lähialojen tutkijaa, ravitsemusterapeuttia sekä yritysten ja järjestöjen edustajaa.

Ohjelma on rakenteilla jo hyvää vauhtia. Konferenssiohjelmaan sisältyy noin 40 kutsuttua esitystä, lisäksi kutsumme tutkijoita lähettämään (8.1.2020 mennessä) abstraktin konferenssissa esitettäväksi joko posterina tai lyhyenä suullisena esityksenä. Konferenssiin sisältyy ravitsemustieteen näkökulmia niin fysiologisesta, kliinisestä kuin kansanterveydellisestä lähtökohdasta.

Ohjelmasta on tulossa korkeatasoinen, ja jo tähän mennessä on puhujiksi lupautunut korkeatasoisia tutkijoita kaikista Pohjoismaista, muualta Euroopasta ja Yhdysvalloista.

Tässä maistiaisia konferenssin ohjelmasta:

How to achieve healthy diets for all – a global perspective (Corinna Hawkes, University of London, UK)

Public Health Nutrition – scientific insight and solutions for the next 20 years (Adam Drewnowski, University of Washington, USA)

Genes and the prevention of type 2 diabetes, T2D-GENE trial (Markku Laakso, University of Eastern Finland, Finland)

Brown fat – an update (Kirsi Virtanen, University of Turku and University of Eastern Finland, Finland)

Diet and liver fat (Ulf Risérus, Uppsala, Sweden)

IBS – what is the best treatment? (Magnus Simrén, University of Gothenburg, Sweden)

Gluten sensitivity (Katri Kaukinen, University of Tampere, Finland)

Change and stability in Nordic eating practices – a sociological perspective (Lotte Holm, University of Copenhagen, Denmark)

Sustainable future and global policies for food and diet (Marco Springmann, University of Oxford, UK)

Plant-proteins: physiological insights (Anne-Maria Pajari, University of Helsinki, Finland)

Does vitamin D have a role in the prevention of non-skeletal diseases? (Lars Rejnmark, Aarhus University, Denmark)

Different vitamin D policies in the Nordic countries – effects on vitamin D intake and status (Suvi Itkonen, University of Helsinki, Finland)

n-3 fatty acids and prevention of cardiovascular diseases (Stine Marie Ulven, University of Oslo, Norway)

Danish and Norwegian birth cohorts: Diet in pregnancy – effects on the offspring health Prof Thorhallur I Halldorson, University of Iceland, Iceland)

Varaa konferenssin ajankohta kalenterista ja seuraa myös www-sivuja: https://www.nnc2020.fi/

Konferenssiin otetaan opiskelijoita myös avustajiksi, esim. ilmoittautumistiskille ja salivahdeiksi. Tiedotamme tästä erikseen talvella.

Tervetuloa tekemään yhdessä antoisaa monitieteellistä konferenssia!

NNC2020: Human Nutritional Sciences – Multidisciplinary Insights and Solutions

Mikael Fogelholm ja Kirsi Laitinen