Uusi ravitsemustutkimus: kalaöljyllä ja probiooteilla voidaan vaikuttaa suolistomikrobiston koostumukseen

Kalaöljyllä ja probiooteilla voidaan vaikuttaa raskaana olevan ylipainoisen naisen suolistomikrobiston koostumukseen, selviää Turun yliopiston tutkimuksessa.

Ravinnosta saatavan kuidun kyky muokata suolistomikrobiston koostumusta tunnetaan hyvin. Kuidun lisäksi erilaisilla ravinnon rasvoilla saattaa olla vaikutusta suolistomikrobistoon, mutta toistaiseksi tutkimukset liittyen rasvan vaikutuksiin ovat harvassa. Raskauden aikainen ravitsemus on luonnollisesti tärkeää äidin ja lapsen hyvinvoinnille. Mm. ravinnosta saatujen pitkäketjuisten monityydyttymättömien rasvahappojen saanti edistää sikiön kasvua ja kehitystä. Äidin ruokavalio vaikuttaa myös suolistomikrobistoon, joten mikrobisto voi toimia joidenkin terveysvaikutusten välittäjänä. Äidin suolistomikrobisto alustaakin vauvan mikrobiston kehittymisen ja sitä kautta vaikuttaa mm. lapsen puolustusjärjestelmän kehittymiseen.

Raskauden aikainen ylipaino ja lihavuus asettavat haasteita raskauden normaalille kululle, mm. äidin lisääntynyt riski sairastua raskausdiabetekseen on tunnettua. Vaikka suolistomikrobiston koostumus on liitetty sekä ylipainoon että aineenvaihduntasairauksiin, on toistaiseksi ollut epäselvää, onko erityisesti ylipainoisilla naisilla suolistomikrobiston koostumuksen ja raskausdiabeteksen välillä yhteys. Lisäksi ei tiedetä, voidaanko probiooteilla ja/tai pitkäketjuisilla rasvahapoilla vaikuttaa suolistomikrobiston koostumukseen raskausdiabeteksen riskiryhmässä.

Turun yliopistossa ja Turun yliopistollisessa keskussairaalassa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin 270 ylipainoisen tai lihavan raskaana olevan naisen suolistomikrobiston koostumus alku- ja loppuraskaudessa. Osalla naisista todettiin raskausdiabetes.

Tutkittavat oli kaksoissokkoutettu alkuraskaudessa saamaan kahta ravintolisää erikseen tai yhdessä. Tutkittavat jaettiin siten neljään ryhmään, joissa he saivat: probioottia ja lumetta, kalaöljyä ja lumetta, probioottia ja kalaöljyä tai pelkästään lumetta. Ravintolisiä käytettiin koko raskauden ajan. Osallistujilta kerättiin ulostenäytteet sekä alku- että loppuraskaudessa ja näytteistä määritettiin suolistomikrobiston koostumus. Tutkimuksessa käytettiin Lactobacillus rhamnosus HN001 ja Bifidobacterium animalis ssp. lactis 420 –probiootteja, kalaöljyvalmiste sisälsi 2,4 g pitkäketjuisia monityydyttymättömiä n-3 rasvahappoja (eikosapentaeenihappoa, EPA ja dokosaheksaeenihappoa, DHA).

Kalaöljy ja probiootti muokkaavat suolistomikrobistoa

Tutkimuksessa havaittiin, että kalaöljy- ja probioottivalmisteiden käyttö yhdessä vaikutti suolistomikrobiston koostumukseen terveillä naisilla, mutta raskausdiabeetikoilla vaikutusta ei todettu. Suolistomikrobiston koostumus ei selittänyt raskausdiabeteksen syntyä. Eroja mikrobiston koostumuksessa ei myöskään havaittu, kun verrattiin keskenään naisia, joilla oli raskausdiabetes ja naisia, joilla ei ollut. Lisätutkimuksia tarvitaan kuitenkin vielä selvittämään, onko raskausdiabeetikoiden suolistomikrobisto vähemmän joustava ja siten heikommin muokattavissa ravinnolla.

Metagenomiikan avulla saadaan tarkka kuva mikrobiston koostumuksesta

Tulokset selvisivät käyttämällä uuden polven sekvensointimenetelmää eli metagenomiikkaa. Metagenomiikkaa hyödyntämällä voidaan selvittää tarkasti suolistomikrobiston lajitason koostumus ja saadaan tietoa myös mikrobien geeneistä ja siten myös viitteitä mikrobiston mahdollisesta toiminnasta.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu arvostetussa Gut-julkaisussa: http://dx.doi.org/10.1136/gutjnl-2020-321643

Tutkimus on osa laajempaa kliinistä äiti-lapsi- tutkimusta (Fish Oil and Probiotics in Pregnancy -tutkimus), joka kattaa 439 raskaana olevaa naista. Tutkimuksessa seurataan raskauden aikana mm. raskausdiabeteksen kehittymistä, kehonkoostumusta ja aineenvaihduntaa sekä ravinnon vaikutusta näihin tekijöihin. Äitejä ja lapsia seurataan myös synnytyksen jälkeen. Lue lisää: https://sites.utu.fi/nutritionresearch/

Kati Mokkala ja Kirsi Laitinen, Biolääketieteen laitos, Turun yliopisto