Loading Tapahtumat
  • Tämä tapahtuma on jo ollut.

Syysseminaari 2021: Eriarvoisuus lautasella

Elintavoissa, kuten ruoankäytössä ja alkoholinkäytössä, on sosiaalista eriarvoisuutta. Ruoankäyttö vaihtelee esimerkiksi koulutuksen, tulojen, siviilisäädyn, sukupuolen, asuinalueen ja iän mukaan.

Aiheen uusimpia tuloksia esitellään 5.11.2021 järjestettävässä Sosiaalilääketieteen yhdistyksen, Suomen ravitsemustieteen yhdistyksen ja Ravitsemustieteen kansalliskomitean yhteisessä syysseminaarissa. Seminaari järjestetään hybriditilaisuutena, eli voit ilmoittautua joko live- tai online-tapahtumaan. Live-tapahtumaan mahtuu 51 kuulijaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Huomasithan myös syysseminaarin yhteydessä järjestettävän Nuorten tutkijoiden vegaanisen kokkikoulun?

Ohjelma

Session 1 (in English), chair Maijaliisa Erkkola, The Finnish Society for Nutrition Research (SRY)

10.00–10.05    Tervetuloa – Welcome
Tea Lallukka, Society for Social Medicine in Finland (SLY)

10.05–11.00    Low-income families in Hard Times in Europe: Food poverty within a multi-level framework
Keynote by Rebecca O’Connell, University College London, UK

11.00–11.12    Diet quality of private service union members and its association with food insecurity
Hanna Walsh, University of Helsinki

11.12–11.24    Food insecurity among Finnish food pantry clients
Liisa Uusitalo, University of Helsinki

11.24–11.36    Associations of childhood and adult socioeconomic circumstances with recommended food habits: The Young Helsinki Health Study
Jatta Salmela, University of Helsinki

11.36–11.48    Gender differences in vegetable intake over the long-term: analysis of repeated cross-sectional surveys from 1979 to 2017
Antti Kähäri, University of Turku

11.48–12.00    Socioeconomic differences in food purchases among older adults in Finland
Elina Vaara, University of Helsinki

12.00–13.00    Lounas

Sessio 2  (suomeksi), puheenjohtaja Eva Roos, SLY

13.00–13.40    Eriarvoisuus tutkijan lautasella
Kutsuluento, Ritva Prättälä

13.40–13.52    Asuinympäristön yhteys pienten lasten vanhempien ruokavalion laatuun
Hanna Lagström, Turun yliopisto

13.52–14.04    Perheen tulojen ja koetun toimeentulon yhteys lapsen ruokavalioon
Essi Skaffari, Helsingin yliopisto

14.04–14.16    Lastenkotien ruoan ravitsemuslaatu
Satu Kinnunen, Helsingin yliopisto

14.16–14.28    Ruokasuhde koulutuksen ja työn ulkopuolella olevilla nuorilla
Sanna Talvia, Itä-Suomen yliopisto

14.28–14.40    Aikuisväestön suositeltavien ruokavalintojen alueelliset erot karttoina
Tommi Härkänen, THL

14.40–15.00    Lihavuus ja terveyden eriarvoisuus
Pertti Mustajoki

15.00–16.00    Juomia ja seurustelua

Ohjeet ja ilmoittautuminen

Voit ilmoittautua seminaariin täältä. Ilmoittautuminen on sitova. Voit kuitenkin peruuttaa seminaari- ja/tai lounasosallistumisesi 28.10.2021 mennessä tästä peruutuslinkistä. Saapumatta jättämisestä peritään 25 €:n maksu.

Noudatamme järjestelyissä voimassa olevaa aluehallintoviraston ohjeistusta. Tulethan paikalle vain terveenä. Mikäli sairastut, pyydämme ystävällisesti ilmoittamaan lähiosallistumisen peruuntumisen sähköpostitse osoitteeseen reetta.lehto@suomenravitsemustieteenyhdistys.fi, jolloin maksua ei peritä.

Seminaariin osallistuminen paikan päällä tai seuraaminen suorana lähetyksenä internetin kautta (striimaus) ovat ilmaisia SRY:n ja SLY:n jäsenille, ei-jäsenille maksu on 50 €. Lasku ei-jäsenille lähetetään sähköpostitse seminaarin jälkeen. Jos haluat liittyä SRY:n tai SLY:n jäseneksi, seminaariin osallistuminen ilmaiseksi on mahdollista, mikäli SRY tai SLY vastaanottaa jäsenhakemuksesi torstaihin 28.10.2021 mennessä. Sähköisiin jäsenhakulomakkeisiin pääset: SRY tästä ja SLY tästä.

Tilaisuus tallennetaan, ja ilmoittautuneiden on mahdollista katsoa tilaisuuden tallenne kaksi viikkoa tallennuksen valmistumisen jälkeen samasta striimaus-linkistä.

Päivämäärä:
5.11.2021
Aika:
Tapahtumaluokat:
SRY, SRY Seminaari

Tapahtumajärjestäjä

SRY

Tapahtumapaikka

Runeberginkatu 14-16 (3. krs, A-siipi)
Helsinki,
+ Google Map