Ravitsemusviikko – Asiantuntija esittäytyy: Jelena Meinilä

SRY:n asiantuntijaesittely

Jelena Meinilä, ETM, FT, Elintarvike- ja ravitsemustieteiden osasto, Helsingin yliopisto ja terveystieteiden yksikkö, Tampereen yliopisto

Lähdin lukion jälkeen opiskelemaan kemian tekniikkaa silloiseen Teknilliseen korkeakouluun, koska minua kiinnosti luonnontieteet. Toisena vuotena huomasin kuitenkin, että haluan opiskella jotain elämänläheisempää. Jätin siis kemian tekniikan ja hain opiskelemaan ravitsemustiedettä Helsingin yliopistoon. Valmistuin elintarviketieteiden maisteriksi 2011.

Asuin valmistuessani Kuopiossa, missä minun oli vaikeaa löytää työtä. Vuoden työttömyyden jälkeen kuulin opiskelukaveriltani, että raskausdiabetesta tutkivaan tutkimusryhmään Helsinkiin haettiin tallentajaa. Vaikka tallennustyö ei niin houkutellut, ajattelin, että siitä voisi poikia myöhemmin jotain muuta. Työttömyyden jälkeen olin myös kiitollinen mahdollisuudesta mihin tahansa ravitsemukseen liittyvään työhön. Muutin siis takaisin Helsinkiin ja aloitin tallennustyön.

Tein tallennusta tutkimusryhmässä, jossa ei ollut tallentajien lisäksi muita ravitsemustieteilijöitä. Huomasin, että minun osaamisestani oli siellä paljon hyötyä. Mielenkiintoinen yksityiskohta on, että olin opiskeluaikana poissulkenut tulevaisuuden suunnitelmistani tutkijan uran, koska apurahanhakurumba kuulosti mielestäni älyttömältä. Sain kuitenkin tilaisuuden jäädä tekemään väitöskirjaa palkattuna, joten hylkäsin opiskeluaikojen päätöksen. Huomasin aika nopeasti, että tutkimuksessa on monta minulle sopivaa piirrettä. Tykkään matematiikasta, joten tilastoanalyysien opettelu ja tekeminen tuntuivat mielekkäiltä. Tykkään myös kirjoittamisesta ja asioiden pohtimisesta eri näkökulmista. Tutkimushommat lähtivät käyntiin ja väittelin ravitsemuksen ja raskausdiabeteksen yhteydestä 2017. Jatkoin raskausdiabetesaiheen parissa väitöksen jälkeenkin. Väitöksen jälkeen olen tehnyt ravitsemusepidemiologista tutkimusta myös liittyen telomeereihin, verenpaineeseen ja lihavuuteen. Viime aikoina olen siirtynyt enemmän ruoankäytön terveys- ja ympäristövaikutuksia yhdistävään tutkimukseen. Siihen suuntaan on johdattanut sattuma, kiinnostus ja huoli ympäristöstä. Tällä hetkellä tutkin suomalaisten ruokaostotyylejä ja niiden hiilijalanjälkiä yhteistyössä Luonnonvarakeskuksen ja Helsingin yliopiston ympäristötieteilijöiden kanssa.

Lähiaikoina tiedossa on mielenkiintoisia tuloksia niin raskausdiabeteksesta kuin ruokaostotyyleistä ja niiden hiilijalanjäljistä. Olemme tutkineet esimerkiksi äidin raskauden aikaisten makroravintoaineiden saantien yhteyttä lapsen lihavuuden indikaattoreihin 5-vuotiaana. Rasvan laadulla näyttäisi olevan merkitystä. Nämä tulokset saattavat tulla ulos jo tämän vuoden puolella. Vähän tuonnempana on tiedossa tuloksia myös kasviproteiinien vaikutuksesta raskausdiabeteksen hoitotasapainoon. Ruokaostotyyleistä ja niiden hiilijalanjäljistä on jo alustavia tuloksia, mutta julkisesti tuloksia on luvassa vasta ensi vuoden puolella.

Tulevaisuuden tutkimusaiheeni liittyvät ruoankäytön kestävyysnäkökulmiin. Tarkempi aihe riippuu siitä mihin hankkeeseen rahoitusta myönnetään. Vaikka opiskeluajan pelko apuraharumbasta on osoittautunut aiheelliseksi, haaveeni on jatkaa ravitsemus – kestävyysaiheista tutkimusta vielä pitkään.