NNC2020 – lehdistötiedote

Pohjoismainen ravitsemuskonferenssi tarjoaa tuoreimmat tiedot ravitsemustutkimuksen huipulta

Laaja-alainen ravitsemuskonferenssi kokoaa yhteen pohjoismaisen ravitsemustietämyksen. Konferenssissa selviää, miten ihmisen ravitsemus toimii parhaimmillaan. Esiin nostetaan ajankohtaisia teemoja kuten rasva, kasviproteiinin lähteet, D-vitamiini ja kestävä kehitys. Myös varhaisen vaiheen ravitsemus ja kliinisen ravitsemuksen näkökulmat ovat esillä. Pohjoismainen ravitsemuskonferenssi, Nordic Nutrition Conference, pidetään täysin virtuaalisena tapahtumana 14.–16. joulukuuta 2020.

– Neljän vuoden välein järjestettävä konferenssi on tärkeä uusimman tutkimustiedon päivittäjä, mikä onkin sen keskeisintä antia, sanoo ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Järjestelyistä vastaa Suomen ravitsemustieteen yhdistys ry

– Konferenssijärjestely on ollut yhdistykselle antoisa ponnistus, sanoo SRY:n puheenjohtaja, apulaisprofessori Kirsi Laitinen.

Tieteellinen ohjelmatoimikunta ja paikallinen järjestelytoimikunta ovat suunnitelleet mielenkiintoisen, päivänpolttavan tieteellisen ohjelman. Pohjoismainen ravitsemuskonferenssi kokoaa linjojen päähän yli 300 osallistujaa Pohjoismaista ja muualta Euroopasta ja nelisenkymmentä kutsuttua puhujaa.

– Suomalaisille tämä on paikka päästä esille, luoda kontakteja ja kertoa muille, miten hyvin täällä osataan sekä substanssi että kokousten suunnittelu ja järjestäminen, summaa professori Fogelholm.

Onko terveellinen ruokavalio mahdollista kaikille, kaikkialla maailmassa?

Tätä pohtii ruokapolitiikan professori Corinna Hawkes Lontoon yliopistosta maanantain pääpuheenvuorossa. Kansainvälisen tutkimuksen kärkeä on myös luvassa, kun professori Kirsi Virtanen kertoo ruskean rasvan ja lihavuuden yhteyksistä.

Tiistaina pääpuheenvuoron geeneistä ja tyypin 2 diabeteksen ehkäisystä pitää professori Markku Laakso, joka on yksi maailman johtavista tyypin 2 diabeteksen genetiikan tutkijoista. Keskiviikkona kuullaan professori Adam Drewnowskin ratkaisuja seuraavan 20 vuoden kansanravitsemukselle.

Lisäksi jokaisena konferenssipäivänä on tarjolla neljä luentokokonaisuutta eri aihepiireistä ja teollisuuden sponsoroimat kokonaisuudet. Esillä on myös lähes 200 lyhyttä, tiivistelmiin pohjautuvaa esitystä.

Pohjoismaiset ravitsemussuositukset 2022

Yksi aihepiireistä on uudistettavat pohjoismaiset ravitsemussuositukset, jotka julkaistaan vuonna 2022. Konferenssissa kuullaan mm. suositustyöryhmän vetäjän professori Rune Blomhoffin tilannekatsaus.

– Kestävyysnäkökulma integroidaan aiempaa vahvemmin ruokasuosituksiin, joista tulee entistä kattavammat. Tämä on haastava tehtävä, koska pohjoismaiset suositukset toimivat tiekarttana Pohjoismaiden ja Baltian maiden ruokajärjestelmille, pohtii suositustyöryhmän jäsen dosentti Maijaliisa Erkkola.

Toimittajat ovat tervetulleita seuraamaan konferenssia

Konferenssin antia pääsee seuraamaan myös sosiaalisessa mediassa aihetunnisteilla #NNC2020 ja konferenssin Twitter-tililtä @NNC2020. Ohjelma ja tiedot puhujista löytyy konferenssin nettisivuilta www.nnc2020.fi.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Kirsi Laitinen, kirsi.laitinen@suomenravitsemustieteenyhdistys.fi,  029 4502428